آيا چب شدن ماشين رامبد جوان شايعه است ؟
انتشار ويدئويي كوتاه از رامبد جوان در شبكههاي اجتماعي، خوراكي جديد را به دست منتشركنندگان اخبار نادرست در فضاي مجازي داد. به گزارش ايسنا، شامگاه گذشته شبكههاي اجتماعي پر شد از خبري مبني بر چپ شدن ماشين رامبد جوان، سازنده برنامه خندوانه كه ويدئويي را هم به همراه داشت. هر چند تماشاي با دقت اين ويدئوي كوتاه از همان ابتدا نمايشي بودن آن را ثابت ميكند، اما براي مخاطبي كه در بدو امر با خبري مبني بر چپ شدن مجري شناختهشده يك برنامه تلويزيوني مواجه ميشود و از سواد رسانهاي كافي هم برخوردار نيست، اين اعلام آنهم بدون هيچ توضيحي، ميتواند به اندازهي كافي شوكهكننده باشد.
اخبار بازيگران ايراني : خبر چب شدن ماشين رامبد جوان حقيقت ندارد
اما واقعيت اين ويدئو اين است كه رامبد جوان مدتي است برنامهي اينترنتي «جوانزي» را در فضاي مجازي راهاندازي كرده است و در حال ساخت آيتمهاي اين برنامه است. اين برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراين آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشين اين مجري بازيگر منتشر شده، در حقيقت بخشهايي از اين برنامه است كه وي را همراه ارشا اقدسي، بدلكار نشان ميدهد. پخش عكسها و خبرهاي نادرست دربارهي چهرهها به امري روتين در فضاي مجازي كشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشين رامبد جوان چپ شد» هم جزو همين دست از اخبار است كه ذهن مخاطب را به آساني تحت تاثير اشتباهات عامدانه يا سهوي توليدكنندگان خبر قرار ميدهد. اما چه كسي ميتواند به مخاطب اخبار شبكههاي اجتماعي تضمين بدهد كه اطلاعات اين شبكهها صحيح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبكههاي اجتماعي باعث تسريع در امر اطلاعرساني شده است اما از آنجا كه در آنها دروازهباني خبر صورت نميگيرد، با حجم زيادي از اخباري مواجهيم كه متأسفانه دروغ و شايعه هستند. به همين خاطر مخاطبان اين رسانههاي اجتماعي يا دچار فريبخوردگي ميشوند و يا ناخواسته خودشان هم از طريق بازنشر اخبار به جريان شايعهپراكني كمك ميكنند. بسياري از اساتيد ارتباطات بالا بردن سواد رسانهاي مخاطب را راهكاري براي حل اين مشكل ميدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانيم توانايي مخاطب را در تشخيص اخبار درست افزايش بدهيم، بهتر به وظيفهمان عمل كردهايم