پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

بيوگرافي و عكس هاي جديد بازيگران | مدل لباس

پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

۶ بازديد

پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان روستاي ده چشمه در استان چهارمحال و بختياري است

گردشگري » مكان هاي تفريحي ايران : پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان روستاي ده چشمه در استان چهارمحال و بختياري است. سنگنوشته تاريخ مشروطه واقع در روستاي ده چشمه به دستور سردار اسعد بختياري حك گرديد. كتيبه‌هاي پيرغار بر روي تخته سنگي در كوهپايه‌اي از رشته كوه زاگرس قرار دارد و متن آن، خلاصه‌اي از واقعه مشروطيت را بيان مي‌كند و همچنين تاثير سرداران و قهرمانان بختياري در اين واقعه ملي را شرح مي‌دهد. علي اكبر دهخدا نوشتن لغت نامه خود را از قلعه? سردار اسعد واقع در چليچه و جونقان همچنين قلعهْ دزك آغاز كرد.

معرفي پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

از ديگر جاذبه‌هاي ديدني منطقه پيرغار، آبشار زيباي پيرغار است كه يكي از زيباترين آبشارهاي فصلي ايران و استان چهارمحال بختياري است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌هاي اين استان نسبت به استان‌هاي ديگر مدت زمان بيشتري جاري مي‌باشد و اين آبشار در محيط طبيعي شگفت انگيزي واقع شده است كه آبشار نامش را از غاري آهكي و ناشناخته مي‌گيرد كه داراي اهميت تاريخي مي‌باشد و آبي كه از آبشار پيرغارسرازير مي‌شود كشتزارهاي روستاي ده چشمه را نيز سيراب مي‌نمايد.

«پير غار» يكي از جاذبه‌هاي گردشگري بي‌نظير در استان چهارمحال و بختياري به شمار مي‌رود

از مسيرهاي ايجاد شده در كوه مي‌توان با يك كوه پيمايي متوسط خود را به بالاترين نقطه آبشار و در ادامه مسير با دنبال كردن آب به سرچشمه آن رسيد. روستاي ده چشمه روستايي سرسبز و جنگلي كه به دليل طبيعت زيبا و بكر و وجود كتيبه‌هاي ارزشمند تاريخي، در فهرست آثار تاريخي ايران قرار گرفته است. اين روستا در فصل‌هاي بهار و تابستان، روزانه پذيراي صدها گردشگر علاقه مند است. روستاي ده چشمه، از توابع ولسوالي فارسان واقع در استان چهارمحال و بختياري است. اين روستا با ارتفاع ???? متر از سطح دريا، در جنوب غربي فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به كوه لاخرسان محدود مي‌شود. روستاي ده چشمه، داراي اقليمي خشك و معتدل است. در بهار و تابستان، آب و هواي آن ملايم و مطبوع است و زمستان‌هاي آن، سرد و خشك است. مردم روستاي ده چشمه با گويش بختياري سخن مي‌گويند.روستاي ده چشمه

«پير غار» مجموعه‌اي كامل از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي است

اقتصاد روستاي ده چشمه بر فعاليت‌هاي زراعي، باغداري و مالداري استوار شده است. گندم، جو، يونجه و شبدر از مهمترين محصولات زراعي و هلو و سيب درختي، انگور، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترين محصولات باغي روستاي ده چشمه به شمار مي‌روند. فرآورده‌هاي لبني نظير شير، ماست، مسكه يا كره محلي، روغن حيواني و دوغ روستاي ده چشمه نيز از شهرت خاصي برخوردار است. گروهي از مردم اين روستا به فعاليت‌هاي خدماتي، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. بافت انواع قالي و قاليچه نيز ازجمله فعاليتهاي زنان به شمار مي‌رود كه دركنار فعاليت‌هاي زراعي و دامي به توليد و بافت آن اشتغال دارند. مهمترين سوغات روستاي ده چشمه، عسل، فرآورده‌هاي لبني، خشكبار و ميوه جات و ماهي قزل آلاي پرورشي است. طبيعت زيبا، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفاي پيرغار با كتيبه‌هاي حك شده بر كوه آن، قلعه خان و شيرسنگي موجود در روستا، ده چشمه را به يكي از جذاب ترين روستاهاي ولايت چهارمحال و بختياري تبديل كرده است.

پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

آبشار پيرغار يكي از زيبا ترين مكانهاي طبيعي استان چهار محال بختياري است

گردشگاه پيرغار در جنوب روستاي ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است. چندين چشمه جوشان از اين غار آهكي سرازير مي‌شود. بر روي قسمتي از كوه، سه سنگ نبشته به زبان فارسي كنده كاري شده كه در آن لشكركشي سردار اسعد بختياري به تهران و نقش طوايف بختياري در انقلاب مشروطه، شرح داده شده است. درمجموع گردشگاه ” پيرغار ” با چشمه پر آب، آبشار زيبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان، گردشگران و طبيعت دوستان بسياري را به خود جلب مي‌كند

 گردشگري » مكان هاي تفريحي ايران : پيرغار مكاني ديدني در شهرستان فارسان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.